Kā rīkoties autovadītājiem, pārvietojoties pa bedrainu ceļu?

Drošības akadēmijas statistika rāda, ka visbiežāk automašīnas riepas bedrēs tiek sabojātas janvārī, februārī un martā.

Šāda sezonalitāte veidojas, jo Latvijā ziemas mēnešos zeme sasalst. Autoceļi sasalst pat vairāk nekā pārējā zemes virskārta, jo no tiem sniegs, kas citkārt kalpo kā sega, tiek regulāri notīrīts. Iestājoties salam, mitrums, kas iesūcies ceļa nesošajā konstrukcijā, sasalst un tādējādi burtiski saplēš ceļu. Kamēr šis mitrums ir sasalis, tikmēr ceļa segums kaut kā turas kopā, bet atkūstot veidojas bedres.

Tas arī ir galvenais iemesls, kāpēc ceļu uzturētāji remontē vizuāli vēl labā kārtībā esošus ceļus, – šāda remonta mērķis ir novērst mikroplaisu rašanos un tādējādi pasargāt ceļa nesošo slāni no mitruma, jo no sala to pasargāt nav iespējams. Bet ne vienmēr pietiek naudas un resursu, lai pienācīgi uzturētu visus ceļus.

Kā rīkoties autovadītājiem?

  • Vajadzētu izvairīties lietot zemprofila ziemas riepas. Gada pirmie trīs mēneši ir laiks, kad tiek izmantotas ziemas riepas, tāpēc tās arī visbiežāk cieš šādos negadījumos. Riepai ar augstāku profilu ir lielāka spēja absorbēt triecienus, tādējādi pasargājot gan riepu un disku, gan auto piekares detaļas.

  • Jārūpējas, lai riepās būtu pareizs ‒ ražotāja norādītais ‒ spiediens, tukšas riepas palielina iespēju sabojāt diskus, bet riepas ar pārlieku lielu spiedienu nevajadzīgi bojā auto piekares elementus.

  • Kustības laikā jāietur lielāka distance līdz priekšā braucošajam auto, tādējādi palielinot laiku auto apturēšanai vai virziena maiņai.

  • Ja iespējams, jālieto interaktīvā navigācija (piemēram, Waze). Tajā citi autovadītāji bieži norāda bojātos ceļa posmus, kas ļaus sagatavoties šo bīstamo ceļa posmu šķērsošanai.