Kā panākt, lai atstarotājs nodrošina maksimālu aizsardzību?
Lai gan atstarotāji negarantē 100% drošību, ir pierādīts, ka tie ievērojami uzlabo gājēju redzamību jebkurā diennakts laikā, īpaši krēslā un naktī. Tomēr Drošības Akadēmijas eksperti vērš uzmanību uz to, ka ne visi atstarotāji ir vienlīdz efektīvi, turklāt pat kvalitatīvākie var pievilt, ja tiek lietoti nepareizi.
No Valsts policijas datiem izriet, ka lielākā daļa ceļu satiksmes negadījumu, kuros iesaistīti gājēji, notiek diennakts tumšajā laikā, un bieži vien cietušajiem nav bijuši atstarotāji. Tas uzskatāmi apstiprina arī dažādos pētījumos secināto par atstarotāju efektivitāti – tie būtiski uzlabo gājēju redzamību, bet līdz ar to arī drošību. Ne velti Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka Latvijā gājējiem diennakts tumšajā laikā nepietiekami vai nevienmērīgi apgaismotos ceļa posmos obligāti jālieto atstarotājs, atstarojoša veste vai apģērbs ar labi redzamiem gaismu atstarojošiem elementiem. Par šī pienākuma neievērošanu var tikt piemērots brīdinājums vai naudas sods no 10 līdz 30 EUR.
Domājams, somu zemnieks Arvi Lehti, kurš ir stāvējis pie gājējiem paredzēto atstarotāju šūpuļa, pat iedomāties nevarēja, cik ļoti gadu gaitā attīstīsies šī drošības līdzekļa ražošanas nozare. Mūsdienās pieejamā atstarotāju krāsu, formu, materiālu daudzveidība ir tik liela, ka piemērotāko kļūst aizvien grūtāk. Drošības Akadēmijas eksperti ir apkopojuši nianses, kurām ir vērts pievērst īpašu uzmanību.
Praktiski padomi atstarotāju darbības efektivitātes uzlabošanai ikdienā:
-
Atstarotājs ir viena no retajām lietām, kuras izvēlē izmēram ir nozīme! Lai tas būtu labi pamanāms, atstarotāja virsmas laukums nedrīkst būt mazāks par 15 kvadrātcentimetru, kas atbilst maksājumu kartes vai sērkociņu kastītes izmēram.
-
Izpētīts, ka vislabāk gaismu atstaro gaišas krāsas materiāli, tāpēc, izvēloties sev drošības aksesuārus, dod priekšroku baltai, dzeltenai un gaiši pelēkai krāsai. Visaugstākā gaismas atstarošanas spēja piemīt mirkoplazmu saturošiem materiāliem.
-
Izvēloties atstarotāju, pievērs uzmanību, vai tam ir CE marķējums, kas apliecina atbilstību Eiropas Savienībā noteiktajiem drošības standartiem. Šim marķējumam jābūt arī atstarojošajiem elementiem, kas iestrādāti apģērbā.
-
Gājējs bez atstarotāja ir autovadītājam ir pamanāms tikai no aptuveni 25 līdz 50 metru attāluma, kamēr ar atstarotāju – līdz pat 150 metru attālumā, braucot ar tuvajām gaismām, un līdz 400 metru attālumā, braucot ar tālajām gaismām. Rūpējoties par savu drošību, stiprini atstarotāju labi redzamā vietā. Īpaši piemērotas šim nolūkam ir ķermeņa kustīgās daļas – rokas un kājas.
-
Lai arī viens atstarotājs ir labāk kā neviens, citiem satiksmes dalībniekiem Tevi pamanīt būs vieglāk, ja izmantosi vairākus atstarotājus. Piemēram, vienu vari likt uz rokas, otru – uz kājas (vēlams likt uz pretējās kājas un rokas, lai nodrošinātu redzamību no visām pusēm). Ja tomēr izmanto tikai vienu atstarotāju, pārliecinies, ka tas ir redzams gan no priekšpuses, gan arī mugurpuses. Drošāk būs, ja stiprināsi atstarotāju tajā ķermeņa pusē, kas ir tuvāk brauktuvei.
-
Nepaļaujies tikai uz atstarojošajiem elementiem, kas ir iestrādāti Tavā apģērbā – to spēju efektīvi atstarot gaismu var būtiski ietekmēt apģērba kopšana, īpaši mazgāšana.
-
Regulāri pārbaudi savus atstarotājus, lai pārliecinātos par to efektivitāti: apģērbā iestrādātos atstarotājus – pēc katras mazgāšanas reizes, tradicionālos atstarotājus – vismaz reizi sezonā (ar īsu instrukciju vari iepazīties zemāk).
Atstarotājs – aksesuārs bez mūža garantijas
Lai arī atstarotājiem nav noteikta derīguma termiņa, to efektivitāte ir ļoti lielā mērā atkarīga ne vien no to izmēra un materiāla, bet arī lietošanas intensitātes, kopšanas paradumiem un laikapstākļiem. Jā, arī atstarotāji mēdz nolietoties!
Visātrāk parasti nolietojas apģērbā iestrādātie atstarojošie elementi, jo apģērba mazgāšana veļasmašīnā, īpaši augstā temperatūrā un bez aizsargmaisiņa, bojā to virsmu un mikroplazmas slāni, kas nodrošina gaismas atstarošanu. Savukārt tradicionālie atstarotāji – kā plastmasas, tā auduma, akrila u.c. – visbiežāk zaudē spēju efektīvi atstarot gaismu skrāpējumu dēļ. Tie var rasties gan no berzes pret cietām virsmām, piemēram, asfaltu, gan no saskares ar asiem priekšmetiem, piemēram, atslēgām. Būtiski – jo vecāks ir atstarotājs, jo uzņēmīgāks tas ir pret skrāpējumiem, jo ultravioletais starojums, nokrišņi un gaisa temperatūras svārstības padara atstarotāja materiālu trauslāku.
To, ka atstarotājs vairs nepilda savas funkcijas pilnvērtīgi, var noteikt ar elementāru apskati – ja tā virsma ir matēta un ar acīmredzamiem skrāpējumiem, atstarotājs ir zaudējis savu efektivitāti. Vienlaikus ir vērts paturēt prātā, ka atstarotāja patieso stāvokli ne vienmēr var novērtēt vizuāli. Lai pārliecinātos, ka uzticamais draugs un sabiedrotais joprojām ir uzdevuma augstumos, veic nelielu testu.
Atstarotāju efektivitātes novērtējuma paņēmieni:
-
Nofotografē atstarotāju krēslā vai tumšā telpā, izmantojot zibspuldzi, no vairākiem attālumiem un vēlams pret tumšu fonu, lai tā atspīdums ir labāk redzams. Ieteicamie attālumi fotografēšanai ir: viens metrs (imitē tuvāku gājēju vai velobraucēju redzamību), trīs līdz pieci metri (vidējais attālums, no kura autovadītājs var pamanīt gājēju pilsētvidē), pieci līdz 15 metri (imitē redzamību uz ceļa ārpus apdzīvotām vietām un sliktas redzamības apstākļos). Ja atstarotājs visos attēlos atspīd spoži, tas joprojām ir efektīvs. Savukārt, ja vismaz vienā no attēliem tas ir blāvs vai gandrīz neredzams, ir laiks iegādāties jaunu.
-
Piestiprini atstarotāju ceļmalā kāda staba, koka, žoga u.tml. Brauc diennakts tumšajā laikā atstarotāja virzienā ar automašīnu, kurai ieslēgtas tuvās gaismas (optimālais attālums, no kura sākt braucienu, ir aptuveni 300 metri). Novērtē, no kāda attāluma atstarotājs kļūst redzams. Ja šis attālums ir mazāks par 150 metriem, atstarotājs vairs nav drošs – ir laiks iegādāties jaunu.
Drošības Akadēmijas eksperti iesaka ievērot atstarotāju ražotāju norādes par optimālo šo drošības elementu kalpošanas laiku un mainīt atstarotājus reizi divos vai trīs gados.
Neliels ieskats vēsturē
Vai zināji, ka pirmais atstarotājs tika izgudrots 1917.gadā Francijā, turklāt sākotnēji tas bija paredzēts militārām vajadzībām, nevis gājēju redzamības uzlabošanai uz ceļa? Desmit gadus vēlāk atstarotāju lietošana Francijā tika noteikta kā obligāta automašīnām tieši satiksmes drošības uzlabošanas nolūkā. Pirmās runas par atstarotāju pielāgošanu gājēju vajadzībām izskanēja 1940.gadu sākumā, taču pirmais praktiski lietojamais šāda veida atstarotājs dienas gaismu ieraudzīja teju 20 gadus vēlāk, pateicoties veiksmīgai Somijas policijas un transporta iestāžu sadarbībai ar zemnieku vārdā Arvi Lehti, kurš nodarbojās ar plastmasas ražošanu.