Kā pastāstīt glābējiem par nelaimes gadījuma vietu, ja nepārzini apkārtni?

Piesakot izsaukumu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam 113, ievēro šādu secību:

  • nosauc vietu, kur noticis negadījums;

  • paskaidro, kas ir noticis;

  • pasaki, cik daudz ir cietušo.

Secībai ir nozīme, jo gadījumā, ja saruna pārtrūkst, glābēji zina vietu, uz kuru jāsteidzas palīgā.

Izsaukuma pieteikšana jāsāk ar vietas nosaukšanu – kur noticis negadījums.

Tas mediķiem dod norādi, kurp jādodas. Dispečeram ir svarīgi saņemt pēc iespējas precīzāku informāciju par notikuma vietu.

  • Nosauc pilsētu un pagastu, kur noticis negadījums, tad māju nosaukumu vai ielu, arī mājas numuru vai dzīvokļa numuru, ārdurvju kodu un stāvu.

  • Mēģini nosaukumus izrunāt pēc iespējas skaidrāk, jo līdzīgi nosaukumi var būt dažādos pagastos dažādās Latvijas malās.

  • Ņem vērā, ka katrā pilsētā vai novadā nav savu dispečeru – visi zvani centralizēti pienāk zvanu centrā. Tādas norādes kā “pie baltā veikala” vai “pie zaļās skolas” nederēs, jo tās zina tikai vietējie.

Ja nezini precīzu atrašanās vietas adresi.

Piemēram, ja esi ekskursijā, mežā, ciemos, kaut kur uz šosejas, sauc orientierus, kas atrodas tuvumā, – veikals, pietura, benzīntanks, mājas, kāda pilsēta, kam brauci garām u. tml. Dispečers pēc šīs informācijas mēģinās atrast negadījuma vietu. Šādā brīdī galvenais ir nekrist panikā, jo satraukums, dusmas vai izmisums sarunas gaitā traucēs tev saprasties ar dispečeru, tā kavējot palīdzības saņemšanu cietušajam.

Ņem vērā, ka situācijās, kad nav zināma precīza notikuma vietas adrese vai brigādei ir problēmas atrast izsaukuma vietu, mediķu brigāde var pārzvanīt izsaukuma pieteicējam, lai precizētu cietušā atrašanās vietu.

 

Vajadzības gadījumā izej/izbrauc brigādei pretī uz ceļa, lai mediķi ātrāk nonāktu pie cietušā. Meklēt cietušo, zinot tikai, ka negadījums noticis kaut kur mežā, uz šosejas vai dīķmalā, nav tas pats, kas aizbraukt uz precīzu adresi ar jau zināmu dzīvokļa numuru.

Aicinām ikvienu jau šodien savā telefonā lejupielādēt lietotni eVeselībasPunkts.

Ar tās palīdzību var piezvanīt uz ārkārtas tālruni 113, un dispečers vienlaikus ar zvanu saņems precīzas zvanītāja atrašanās vietas koordinātas. Situācijās, kad nevar nosaukt precīzu adresi, ļoti palīdz GPS koordinātu nosaukšana, un šeit var palīdzēt dažādas lietotnes mūsu viedierīcēs. Savu atrašanās vietu kartē un koordinātas lietotnē redzēs arī zvanītājs un vajadzības gadījumā varēs tās nosaukt dispečeram. Lejupielādēt šeit.

Tālāk ir svarīgi paskaidrot, kas noticis.

Nav jāmēģina atcerēties medicīniskus terminus, stāsti, ko redzi un saproti. Uzmanīgi klausies, ko jautā dispečers un centies atbildēt. Atceries – neviens no jautājumiem, ko uzdod dispečers, nav lieks.

Noteikti ir jāpasaka, cik daudz ir cietušo.

Arī to mediķiem ir svarīgi zināt, lai saprastu, vai izsaukumā jādodas vienai brigādei vai vajadzīgi papildspēki.

Nekad nenoliec klausuli pirmais!

 

Dažkārt pēc izsaukuma pieņemšanas nepieciešams turpināt sarunu ar izsaukuma pieteicēju, lai norādītu, kā palīdzēt cietušajam līdz brigādes ierašanās brīdim. Dienesta pieredzē ir vairāki gadījumi, kad tieši izsaukuma pieteicēja rīcība ir palīdzējusi izglābt cilvēka dzīvību.

 

Mediķi, uzdodot dažādus jautājumus, noteikti vēlēsies noskaidrot, vai izsaukumā jāpiesaista Valsts policijas vai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieki, piemēram, ja cietušais atrodas iespiestā automašīnā vai grūti pieejamā vietā.

Raksts tapis sadarbībā ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu.