Caurums vējstiklā: mainīt vai tomēr remontēt?
Nereti uz lauku mājām vai vasaras atpūtas galamērķi ved grantēts ceļš, turklāt vasara ir intensīvs ceļu remonta laiks. Pietiek ar sīka olīša trāpījumu auto vējstiklā, lai radītu nopietnus bojājumus – jebkura plaisa gaisa temperatūras izmaiņu, auto vibrācijas un deformācijas ietekmē var izplesties. Ar bojātu vējstiklu piedalīties satiksmē ir bīstami, jo pat šķietami kosmētiski bojājumi var ietekmēt redzamību un liegt iespēju iziet ikgadējo tehnisko apskati.
Šādā gadījumā automašīnu īpašnieki ir izvēles priekšā – veikt vējstikla remontu vai pilnīgu tā nomaiņu. Kā noteikt konkrētajam bojājumam piemērotāko risinājumu, izvērtējot katras izvēles priekšrocības un riskus, skaidro Drošības akadēmijas un specializētā transportlīdzekļu stiklu remonta un servisa CARGLASS® eksperti.
Cik plaši ir bojājumi?
Vējstikla remonts ir ekonomiski izdevīgāks, videi draudzīgāks un daudz ātrāks problēmas risinājums, kas ļauj pilnībā atjaunot vējstikla sākotnējo struktūru un izturību. Tomēr jāatceras, ka iespēju efektīvi veikt stikla remontu pamatā nosaka divi tehniskie faktori – cik plašs ir stiklojuma bojājums un kur tas atrodas.
Ielaistas problēmas risināšana, plaisai palielinoties, kļūst ar katru brīdi dārgāka, tāpēc to nevajadzētu atlikt uz vēlāku laiku. Ja bojājumi ir plašāki vai atrodas tiešā autovadītāja redzeslaukā, ieteicams tomēr nomainīt vējstiklu, neriskējot ar drošību ceļu satiksmē.
Bojājuma vecums
Kvalitatīvs vējstiklu remonts ir iespējams, ja to veic uzreiz pēc bojājuma rašanās. Tādējādi tiek samazināta iespēja, ka bojājums izpletīsies vai piepildīsies ar netīrumiem, kas traucē veikt remonta procesu. Pirms polimēra iepildīšanas bojājuma vietā tā ir rūpīgi jāattīra no smiltīm, gružiem un sīkām stikla lauskām. Jo senāks bojājums, jo sarežģītāk ir šo procesu veikt.
Laika faktors
Vējstikla remonts aizņem aptuveni 30 minūtes, savukārt vējstikla nomaiņa var prasīt trīs stundas vai pat veselu dienu. Jo modernāks auto, jo laikietilpīgāks un dārgāks ir šis process. Galvenais iemesls, kāpēc pilnīga vējstikla nomaiņa prasa tik daudz laika, ir automātisko drošības sistēmu kalibrēšana, kas remontējot nav nepieciešama. “Mūsdienīgiem auto priekšējais vējstikls papildus klasiskajai redzamības funkcijai nodrošina vietu daudziem sensoriem ar tādām funkcijām kā, piemēram, adaptīvā kruīza kontrole, joslu noturēšanas asistents, lietus sensors un ceļazīmju atpazīšana. Ja vējstikls tiek mainīts, šie sensori ir jākalibrē, jo pat nelielas novirzes no iepriekšējā stāvokļa var izraisīt to kļūdainu darbību,” saka CARGLASS® servisa filiāles vadītājs Latvijā Armands Leināts.
Pirmā palīdzība vējstiklam
Autovadītāja rīcība pēc tam, kad uz ceļa gadījies noķert olīti, var būt izšķiroša, lai maksimāli palielinātu iespējas novērst vējstikla bojājumu bez pilnīgas tā nomaiņas. Konstatējot stikla bojājumu, līdz nokļūšanai servisā bojāto vietu vajadzētu aizlīmēt ar visparastāko līmlenti – tā ir pietiekami spēcīga aizsargbarjera, kas pasargā bojājumu no lieka piesārņojuma. Savukārt nākamais solis ir pēc iespējas ātrāk doties uz servisu. Vajadzētu arī izvairīties atstāt auto tiešos saules staros, jo straujas temperatūras svārstības var veicināt mikroplaisu izplatīšanos. Ieteicams arī nodrošināt vienmērīgu braukšanu bez liekas mašīnas vibrācijas, lai palēninātu bojājuma izplešanos.
Kā rīkoties, lai pasargātu sava auto vējstiklu?
Lai pasargātu savu auto no nepatīkama bojājuma, Drošības akadēmija un CARGLASS® iesaka rūpīgi izvēlēties braukšanas ātrumu ceļu posmos, kur notiek remontdarbi, – ātruma ierobežojumi nereti paredzēti tieši tam, lai pasargātu auto no šķembu radītiem bojājumiem.
Braucot pa grants un zemes ceļiem, kā arī ceļa posmos, kur notiek remontdarbi, auto būs labāk pasargāts, ja:
-
izvēlēsies ceļa segumam un laika apstākļiem atbilstošu distanci līdz priekšā braucošajiem auto;
-
samazināsi braukšanas ātrumu, īpaši brīdī, kad tuvojas pretimbraucoša automašīna;
-
iespēju robežās pārplānosi braucienu, zinot, ka noteiktā ceļa posmā notiek remontdarbi, lai tādējādi izvairītos no nonākšanas sīku akmeņu un šķembu krustugunīs.